Skip to main content

Sukelluskohteet

PORIN MERIALUEEN HYLKYSUKELLUSKOHTEET


Porin edustan merialueella on ollut vilkas meriliikenne vuosisatojen ajan. Kaupunkiin johtava ainoa väylä kulki Reposaaren ja Mäntyluodon välistä Kokemäenjoen suulle ja sieltä edelleen kaupunkiin.

Luna

1600-luvulla satama oli kaupungin keskustassa, mutta 1700-luvulla se oli pakko siirtyä jo hyvän matkaa alajuoksulle eli Kiviniin. 1800-luvulle saavuttaessa joki oli mataloitunut niin paljon, että ulkosatama oli perustettava Reposaarelle. 1900-luvun alussa Mäntyluoto, joka sijaitsi mantereella, valtasi rautatien ansiosta ulkosataman aseman. Sen asema vahvistui vuosien myötä ja Reposaari jäi vähemmälle.

Satamiin johtava väylä, varsinkin se joka tuli suoraan ulkomereltä, oli varsin monen haaksirikon tapahtumapaikka. Väylän suu oli varsinaiseti vain muutama maili Reposaaren ja Mäntyluodon välisen suun ulkopuolellla. Mutta käytännössä se alkoi noin kymmenen mailia ulompana, eli Säpin majakkasaaren pohjoispuolelta.

Säpin ulkopuolella, vain mailin päässä majakasta tapahtui vuonna 1892 haaksirikko, jossa tuhoutui parkki VESTA. Laiva erehtyi hieman suunnasta navigointivirheen sekä myrskyn takia ja täräytti suoraan saaren ulkopuolella olevaan matalikkoon.

Everilda

Ensimmäisen maailmansodan aikana saksalaiset yrittivät estää Venäjän ulkomaanliikenteen Suomen satamien kautta. Sen seurauksena saksalainen miinalaiva Deutschland miinoitti väylän Säpin ja Mäntyluodon väliltä joulukuussa 1914.

Miinoitteeseen ajoi tuolloin kolme ruotsalaista höyrylaivaa: Joulukuun 5 päivä rahtilaivat EVERILDA ja LUNA. Seuraavana päivänä vielä matkustajalaiva Norra-sverige.

Sodan loppuvaiheessa saksalainen miinanlaskusukellusvene laski miinoitteen Outoorin ulkopuolelle. Tämä koitui venäläisen torpedohävittäjä BDITELNYJn tuhoksi marraskuussa 1917.

Vuoden 1921 syksyllä pohjanlahdella raivosi hirmymyrsky ja eräs ruotsalainen kuunari INGEBORG haki turvaa pyrkien Reposaarelle. Laiva ajautui lopulta Säpin ja Outoorin välistä Kuuminaisten kärjessä olevien saarten luo jääden hylyksi.

Bolheim

Toisen maailmasodan aikana, joulukuussa 1939, Mäntyluodosta Ruotsin puolelle lähtenyt saksalainen höyrylaiva Bolheim joutui venäläisen sukellusveneen tykkitulen kohteeksi ja upposi Säpin ulkopuolella.

Lokakuussa 1943 Mäntyluotoon matkalla ollut saksalainen moottorilaiva PAUL ajoi sankassa sumussa Säpin eteläpuolella olevalle laajalle matalikkoalueelle jääden hylyksi.

Seuraavan vuoden joulukuussa, niinikään Mäntyluotoon matkalla ollut ruotsalainen höyrylaiva SIRIUS ajoi sankassa lumipyryssä Säpin eteläpuolella olevalle matalikolle jääden hylyksi.

 

Lisää tietoa Porin alueen hylyistä seuramme hylkyexpertin Seppo Salosen kotisivuilta.